diumenge, 18 de març del 2012

Les entrevistes de 1r B d'ESO



La guerra civil espanyola


FRANCESCA ORTUÑO GOMAR 11.09.1926

La meva àvia tenia 10 anys quan va començar la guerra civil, però té molt bona memòria i recorda molt bé tot el que va viure en aquella època.


1.- Recordes on estaves quan va esclatar la guerra civil?

Jo vivia a Barcelona a prop d’un quartel de la guàrdia civil i de matinada van començar a sentir trets i ens van esgarrifar perquè aquell dia s’acabava el curs de les escoles franceses on jo anava i havien de anar al cinema Novetats a rebre un premi de final de curs als alumnes que s’havien portat bé, havia d’estrenar un vestit d’organdí de color groc i no vàrem poder sortir de casa en tot el dia de tants trets que es sentien al carrer.

2.- I com vas saber que els trets eren perquè s’havia declarat una guerra?

Els meus pares ja feia dies que sentien rumors de que hi hauria una revolta militar i al sentir els trets vàrem sentir que el rumor s’havia confirmat.

3.- I que vàreu fer?

Ens vàrem quedar un parell de dies sense sortir de casa i després recordo que els meus pares van anar a comprar pa i llet a unes botigues que estaven a prop de casa.

4.- Què és el que més recordes d’aquells temps?

El que més recordo és que la escola es va tancar i quasi no sortien de casa. I que van començar a cremar esglésies. Vàrem estar uns mesos molt inquiets, però no se sentien trets fins que van començar els bombardejos cap al mes de febrer de 1937.

5.- I què fèieu quan sentíeu les bombes?

Al principi no teníem on anar i ens quedàvem a casa amb molta por, jo recordo que m’amagava darrera de la meva mare amb la meva germana de 6 anys i la meva mare ens feia resar a Sant Antoni perquè no ens passés res. Un temps després ens vàrem refugiar a la casa d’uns amics que tenien un refugi i quan sentíem les sirenes que avisaven de les bombes ens amagàvem al refugi.

6.- Recordes algun  moment de molta por?

Sí, jo estava al carrer amb la meva germana i aquella vegada no van sonar les sirenes i van tirar moltes bombes al carrer Roger de Flor, després vàrem saber que eren avions que venien de Mallorca.

7.- Teníeu prou menjar?

Va començar a faltar  el menjar i van repartir cartilles de racionament, però que no arribava per tothom, per tant el que faltava s’havia de comprar a preu d’or. També es va començar a practicar l’intercanvi, la meva mare que era modista cosia a canvi de menjar. Tot i així jo no recordo haver passat gana.

8.- Com passaves els dies?

Entre un grup de pares ens van contractar a una professora de l’escola i ens donava classes a casa cada tarda a la meva germana, una cosina, una veïna i jo. Encara recordo el non de la professora que es deia Madame Torregrosa.
A finals de 1938 em van portar a l’ institut Balmes, ja que les escoles publiques seguíem funcionant com podien.

9.- Recordes el dia que va acabar la guerra?

Sí, era el 26 de gener de 1939 que les tropes de Franco van entrar a Barcelona, recordo que es deia que van entrar per la Diagonal i van baixar pel Passeig de Sant Joan fins al mar.

10. Van canviar moltes coses a l’acabar la guerra?

El canvi més important per mi va ser que de cop vaig haver d’amagar la meva llengua i començar a parlar castellà, a més a més com que jo venia d’una escola laica i francesa algunes vegades em deien la “rojilla” en comptes del meu nom i varen ser moments de molta por.


        Banxayeu Casals Lanero, 1r B d’ESO




ELS MILLORS ANYS A L’ESCOLA

  L’Anna Campos va néixer a Barcelona. Ara viu a Torroella de Montgrí. La seva professió és fer confitures, però ara esta treballant de dependenta en una botiga de vins És bastant professional amb els vins, se’ls sap quasi tots. Va néixer el dia 1/12/67.

A QUINA ESCOLA VAS ANAR QUAN ESTAVES A BARCELONA?
Santa Teresa de Jesús.

QUAN VAS COMENCAR L’ESCOLA?
Vaig començar amb quatre anys.

FINS QUAN VAS ESTUDIAR?
Fins als 23 anys i també vaig fer uns estudis als 30 anys.

DESPRÉS D’ ACABAR L’ESCOLA A QUÈ ET VAS DEDICAR?
A fer de cuinera.

VAS SER UNA BONA ESTUDIANT?
No vaig ser gaire bona estudiant. Quan em proposava  alguna cosa ho aconseguia.

PARLÀVEU CATALÀ O CASTELLÀ?
Fins que tenia 13 anys a l’escola no es va parlar català.

RECORDES ALGUN PROFESSOR?
Me’n recordo de dos monges molt dolentes. I a formació professional hi havia hippies.

QUÈ T’HAURIA  AGRADAT SER QUAN ESTAVES ESTUDIANT?
M’hagués agradat tenir el valor de viatjar més.

QUINS TIPUS DE CÀSTIGS  US POSAVEN?
Castigades fora del passadís. I copiar les lliçons moltes vegades.

A DINTRE L’AULA QUANTES PERSONES HI HAVIA?
Entre 30 i 40 nenes.

HI HAVIA CURSOS DIFERENTS DINTRE UNA CLASSE?
No, no n’hi havia.


Chaimae El Hassouini, 1r B d’ESO




Entrevista a un familiar
El seu poble quan era petit

La persona que jo he entrevistat és el meu pare, es diu Javi i té 44 anys. Li he preguntat sobre el seu poble quan era petit.
1-Com era el teu poble quan tu eres petit?
Era un poble de pescadors, i encara ho és.

2- A què jugaves al carrer?
Jugava a futbol i anava de cacera.

3- Hi havien parcs per jugar?
N’hi havia, però molt pocs.

4- Anaves a missa els diumenges?
Hi anava però perquè m’obligaven.

5- Com era la festa major del teu poble?
Feien sardanes, posaven música i feien jocs aquàtics.

6- Vivies en un poble o en una ciutat?
Vivia en un poble.

7- Es feia carnaval?
Si, però jo no em disfressava mai.

8- Hi havia supermercats?
Supermercats no, però el que hi havia eren botigues molt petites.

9- Quants habitants hi havia?
Hi havia entre 1500 i 2000 persones

10- Hi havia molts de immigrants?
No, no n’hi havia.

Anna Fernández, 1r B d'ESO




L'ENTREVISTA

La meva àvia i la seva escola
La meva àvia Matilde Castillo té 78 anys, viu a Barcelona, però ella és valenciana, va néixer a un poble molt a prop de València que es diu port de Sagunt.

Preguntes:
1-A quin any vas començar anar a l’escola?
-A l’any 1940, que feia poc temps que havia acabat la guerra civil.

2-Com era la teva escola?
- Era un local on hi havia unes taules i uns bancs, una taula on estava el professor i  darrere  seu un mapa d’Espanya, era l’única escola del poble.

3-Qui era el teu professor?
-Don José donava classe a tothom, érem de diferents edats. No teníem llibres i només teníem una llibreta i un llapis.

4-Com apreníeu?
- En el primer curs ens van ensenyar a llegir i a escriure.

5-Sense llibres com estudiàveu?
-Don José tenia un llibre com una enciclopèdia i ens explicava la lliçó i nosaltres la copiàvem a la llibreta.

6-Quants nens i nenes havien a la classe?
-De 30 a 35, de diferents edats(de 6 anys a 10).

7-Quina assignatura t'agradava més?
-Les ciències socials (la història,els rius, les muntanyes...)

8-Com era el pati?
-No hi havia pati, jugàvem al carrer.

9-Quants anys vas anar a aquesta escola?
-4 anys, de 1940 a 1944.

10-Què vas estudiar després d’acabar l’escola?
-Vaig estudiar batxiller que va durar 7 anys i terminaves amb un examen que es deia REVALIDA en la universitat. Era igual que el batxiller que s'estudiava abans de la Guerra Civil. Estàvem en la postguerra i hi havia molta fam i molts analfabets, jo vaig tenir la sort de poder estudiar  i em va agradar molt!!!

Eduard Pamplona, 1r B d'ESO





ENTREVISTA A ROSA CARITG

1-Com és deia l'escola que anaves?

L'escola que anava en dèiem costura.

2-On estava situada?

Estava situada en el carrer més llarg de l'Estartit, en el carrer Santa Anna. Era una casa on a baix i vivia la mestre amb una seva parenta.

3.A quins anys començàveu a anar a l'escola?

A l'escola hi començàvem a anar els 6 anys i plegàvem als 14 anys.

4-Després de deixar l'escola què vares fer?

Després de l'escola tenia d'ajudar a casa, perquè el meu pare es va morir quan jo tenia 10 anys i vaig tenir d'anar a ajudar al camp.

5-On es feia el patí?

El pati es feia en un terrat i en el terrar hi havia lavabo.

6-Quins dies anàveu a l'escola?

De dilluns a divendres i dissabte hi anàvem el matí.

7-Que fèieu a l'escola?

A l'escola fèiem dictats i només arribàvem a dividir.

8-Quines activitats fèieu quan arribava el nadal?

La senyoreta comprava un número de loteria i ens deia que si ens tocava el “gordo” aniriem a la Fosca.

9-Tot l'any anàveu a l'escola?

A l'estiu fèiem dos mesos de vacances i després hi havia vacances de nadal i de setmana santa.

10-Com era per tu la mestra?

Era com si fos part de la família, perquè era un poble petit i tothom es coneixia.



Paula Parella, 1r B d'ESO




Entrevista al meu avi
El meu avi, un gran pintor.
Ara farem una entrevista a Jordi Camós Mercè, nascut a Barcelona el 18 de febrer de 1945

1-Quina  és la teva afició?
La meva gran afició és pintar.

2-Des de quant sents aquesta passió per la pintura?
D ven jovenet ja m’agradava, però des  que estic jubilat que m’hi dedico més.

3-Has fet algun curs per aprendre a pintar?
Jo crec que una mica a dins es porta però sí que he fet i faig encara algun curs o taller per aprendre estils.

4-Què és el que més t’agrada pintar?
Home, quan vas a tallers a vegades has de pintar el que el mestre et senyala, però a mi el que més m’agrada pintar són passatges.


5-A on sols pintar?
La majoria de vegades faig fotografies quan vaig algun lloc i després pinto a una habitació que he habilitat a casa.

6-Però mai surts a pintar a fora?
Sí, però moltes vegades no tinc el temps necessari per fer-ho.

7-I què fas amb els quadres?
Doncs alguns  els regalo a la família i amics i els altres són a casa.

8-I no has pensat mai en fer una exposició?
De fet, ja me n’han exposat a quatre llocs diferents.

9-I n’has venut algun?
Sí, però a mi no m’agrada això de posar preu als meus quadres així que quan estan exposats se n’encarrega la persona del local.

10-Alguna vegada t´ha sabut greu donar-ne algun?
Sí perquè tots ells signifiquen alguna cosa per a mi, però sé que la gent que els té també els deu apreciar.

Marina Peya, 1r B d'ESO



Entrevista sobre el poble on vivia la meva àvia


1-Quan eres petita on vivies?

Vivia en el poble Algarinejo.

2-Quins eren els jocs mes populars entre els nens?
Saltar a la corda i a les xines.

3-Vosté s’han recorda de qui era l’Alcalde del seu poble?
No, no me’n recordo

4-Quina moneda feien servir?
Pesseta,duro.

5-Quins medis de transports hi havia?
Bicis i carros.

6-Hi havia escola en el seu poble? I vostè hi anava?
Si, però no hi anava.

7-Era gaire gran el seu poble?
No era ni gran ni petit era com Torroella.

8-Hi havia botigues?

9-A què és dedicava la majoria  de la gent ?
 A treballar al camp.

10-Vosté s’ha plantejat tornar al seu poble? Per què?
No, perquè tinc la família aquí, i està molt lluny.

Adrià Valenzuela, 1r B d’ESO


Entrevista a Basília Herreros

Sobre el poble on va passar la seva infància.

  • On vas passar la teva infància?
A un poble de Jaén, Cabeza Gorda.
  • Era un poble de muntanya o un poble costaner?
Era un poble de muntanya bastant petit.
  • A quins jocs solies jugar?
Solíem jugar a caniques, a amagar, a pilla-pilla, etc.
  • En el teu poble hi havien immigrants?
No, no n'hi van haver durant tota la meva infantesa, era un poble molt petit i amb molt poca població.
  • Hi havien festes majors? Si n’hi havien, com es deien i com es celebraven?
Bueno, de festes n’hi havia ben poques que jo recordi, però sí que recordo i que encara es fa és la “matança” que consisteix en matar als porc i bueno, fer carn, xoriços, etc.
  • Es celebrava carnaval?
No
  • Vas estar en el mateix poble durant tota al teva infància?
Sí, no vaig canviar de poble fins que em vaig fer més gran.
  • A que es dedicava la gent del poble?
A la ramaderia i l'agricultura.
  • Què feies en el teu temps lliure?
Quasi sempre estava ajudant a la meva mare a netejar, a fer voltes amb les meves amigues o a jugar.
  • Com vas viure la teva infància? La vas passar bé? O van haver-hi etapes en les quals ho vas passar molt malament?
En general la meva infància em va agradar, però van hi va haver etapes en les que tothom ho va passar molt malament amb la fam i amb totes aquestes coses amb la guerra, la postguerra... , però en general em va agradar.


Eva Verdugo Serrano, 1r B d'ESO

                                          





                                                                                                                                                         

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada