diumenge, 18 de març del 2012

Les entrevistes de 1r A d'ESO


Entrevista

1.El seu Nom: Antoni Cañada Ylla.

2.Quan vas néixer: Un dijous, dia 2 de setembre del 1943.

3.A on vas néixer: A una masia, anomenada mas Riusec, del poble d'Avinyonet de Puigventós, comarca del Alt Empordà, província de Girona.
L'hora no la recordo.

4.A Quina escola vas anar: A 7 partir dels anys vaig viure a Peralada. El primer any vaig anar en un parvulari d'unes monges. Després vaig anar a l'escola del pobla, d'on el meu pare era el mestre i em va preparar per fer ingrés i els tres primers cursos de batxiller, que vaig aprovar presentant-me lliure al institut de Figueres.
I el quart de batxillerat i la revalida de batxillerat elemental vaig aprovalse
a l'institut de Figueres.
El batxiller superior vaig fer-lo a la Universitat Laboral de Tarragona.

5.Vas fer estudis superiors: Vaig estudiar la carrera d'enginyer a l'Escola Superior d'Enginyers de Barcelona.

6.Quin dia et vas casar: El 20 de novembre del 1973.

7.A on has viscut: A Torroella de Montgrí.

8.Quina afició has tingut en la teva vida: Viatge amb autocaravana.

9.A què t'has dedicat: A fer projectes de plantes depuradores d'aigua i a dirigir un empresa.

10.Tens fills: Quants: 5

11.I nets: Quants: 2

Youssef Douiri, 1r A d'ESO



Entrevista al meu pare

El meu pare es diu Antonio, té 42 anys i és d'Andalusia; Jaén, Beas de Segua. Aquesta entrevista és per saber els jocs als quals jugava de petit el meu pare i per saber què opina de la diferència d'abans a ara.

1-On jugaves quan eres petit?
Al carrer, allà et podies trobar amb tots els amics per divertir-te.


2-Quins jocs eren els més típics?
A la pita, a la llima, amagacorretges, gall d'indi, atenció pilota al camp.


3-Quins jocs trobes que són millors els d'ara o els d'abans? Per què?
Els d'abans. Perquè abans amb poca cosa ja podies fer un joc senzill i divertit.


4-Jugaves amb nenes a algun joc? Per què?
No. Perquè elles jugaven a altres jocs i escassament jugaven.


5-Jugaves a algun joc que encara s'hi jugui? Quin?
Sí. Futbol.


6-T'agradaria que els nens d'ara juguéssim als teus jocs de quan tu eres petit? Perquè?
Si. Perquè havia més unió entre els nois i noies, i ens comunicàvem cara a cara, no pels ordinadors o els telèfons.


7-Els jocs t'han ajudat en el teu futur?
M'han ajudat en l'aspecte de valorar l'amistat.


8-Els nens alhora de jugar som iguals que abans?
No. Ja que ara no jugueu als mateixos jocs, i la dinàmica dels jocs són diferents.


9-Quina diferència hi ha entre els nens d'ara i els d'abans?
Els d'ara sou més egoistes i més capritxosos.

10-On hi havia més nens per jugar ara o abans?
Abans ara hi ha menys nens per jugar.

Felipe Gurillo, 1r A d'ESO


ENTREVISTA

Entrevistarem una persona de 86 anys, que es diu Francesca, sobre la postguerra o sigui després de la guerra.

1.Com passàveu el temps?
Anava a cosir, després a ajudar el pare a l'hort

2.Algun familiar havia anat a la guerra? Quin?
Sí, el seu germà Joan

3.O a la garjola?
En Joan també

4.Vas veure en Franco?
No, però alguns de poble sí

5.Vas veure morir algú?
No

6.Anàveu a l'escola?
Va plegar just quan va començar la guerra

7.Quants professors hi havia?
A tota l'escola hi havia 2 o 3 professors

8.Teníeu dificultats per anar a comprar o sortir de casa?
No hi havia cap dificultat

9.Passàveu una mica de fam?
No. Perquè teníem un hort

10.Teníeu dificultats per beure aigua?
Anàvem a agafar l'aigua del pou dels veïns, a canvi d'algunes fruites o hortalisses.


Sergi Jiménez, 1r A d'ESO


ENTREVISTA
Com era l’escola d’abans
L'escola d’abans a  Andalucia. La meva àvia  té 69 anys i anava  a l'escola. Però ho va tenir de deixar perquè no podien pagar-ho tot perquè diu que no hi havia diners.

1.Quants alumnes éreu?
 30 o 40  alumnes

2.Tots a la mateixa classe éreu de la mateixa edat?
 No totes les edats juntes, els nens de parvulari en un banc asseguts  i per la mateixa edat de parella a la taula.

3.Com escrivíeu ? 
En brut amb una pissarra petita per una per cada un i després quan corregien ho passàvem a ploma i tinta en una llibreta.

4.  Hi havia classes de nens i nenes?
No, només érem nenes i les nenes a la tarda li ensenyaven a cosir.

5. Us deixaven jugar a coses de nens?
No podíem jugar a futbol perquè deien que era cosa de nens i si ens veien jugar a coses de nens ens castigava.

6.Tenieu un professor per cada signatura?
No teníem un professor per cada signatura

7.Com anàveu vestides?
Anàvem a bates de color verds i el coll verd i blanc a ratlles

8.Hi havia menjador?
 No, només ens donaven llet amb pols que cada dia un nena era l’encarregada de fer la llet i repartíem la llet amb totes la nenes de la classe


Carme Martin, 1r A d'ESO


Entrevista a les senyores de  Càrites  

rites està a Torroella de Montgrí el costat de l’església de sant Genís. És un lloc que donen aliments, venen roba que no costa tant. Els dimecres i dijous són els dies que donen els aliments. Cada dia hi ha dos o tres senyores per vigilar. També fen classes de repàs per als alumnes. Una de les senyores que estaran a Càrites ens va respondre les nostres preguntes.  

1-Què és Càrites?                                                                                                                                rites és un institució que on hi ha roba i aliments per donar a la gent que ho necessita.

2- Què feu a Càrites? 
Donem o venem roba, ajudem a uns alumnes a fer deures, donem aliments...

3- Per què ho feu?
Ho fem desinteressadament i per ajudar  la gent que necessita ajuda.

4-Qui treballa aquí ?
No treballa ningú, són persones que s’ofereixen voluntàriament per ajudar-nos.

5-Quantes persones s’ofereixen a ajudar-vos?  
Entre 28 i 30 persones.

6- Pagueu les persones que us ajuden?                                                                                                  No són persones voluntàries.

7- Quants diner guanyeu el mes? 
Una quantitat petita perquè la roba val poc.

8-Què feu amb els diners?
Els diners els fem servir per comprar aliments i per altres objectius.

9- On trobeu la roba? 
És de la gent que vol canviar o els va petita.

10-Doneu aliments?  
Sí, donem els aliments  per a la gent que necessita els aliments.


Farida Moussaoui, 1r A d'ESO


L’entrevista al meu avi

Quan vas anar a la mili quants anys tenies?
16 anys
Quants en tens ara?
83
T’agradava anar-hi?
 No
Algun cop vas disparar a algú?
No
En quantes guerres has anat?
A cap
Si no volies anar a la guerra què passava?
Que et mataven
Algun cop vas dir de no anar-hi?
 No
Et vas amagar algun cop?
 
Creus que la guerra es tornarà a repetir?
 Espero que no
Ho vas passar malament?
No gaire


Rem Muxach, 1r A d'ESO


ENTREVISTA A LA MEVA BESÀVIA
ARA FA CENT ANYS...

La meva besàvia es diu Maria Mir Cantenys. Va néixer el 1912, i ara té 99 anys. Al maig en farà 100. Quan era jove vivia a Pals i quan en tenia 20 va venir a viure a Torroella. El seu pare tenia una barberia a Pals i ella l’ajudava.

1. A quina escola anaves?
Quan era petita vaig començar anar a classes. No hi havia escoles, anàvem en una casa.”

2. Qui era el seu professor?
El meu professor era una dona, però quan era una mica més grandeta vaig tenir un professor.”

3.Fèieu les classes en català?
No, que jo recordi les fèiem en castellà. Però un professor que vaig tenir, ens ensenyava català sense que ningú ho sàpigues. Però un dia el van enganxar i el van tancar a la garjola.”

4.Què us ensenyaven?
Ens ensenyaven a llegir i a escriure, a comptar. A mi em va fer molt de profit perquè feia els comptes de la casa.

5.Tothom anava a l’escola?
Sí, els nens petits si, però quan ja havíem fet la comunió, ja no ho tornaven a anar. Teníem 10 o 11 anys com a màxim.”

6. Quan havíeu acabat l’escola, què fèieu?
Les noies ens quedàvem a casa o ajudaven els nostres pares. El meu pare era barber. Tota la setmana tenia obert i quan entrava algú a la barberia jo anava a avisar el meu pare, que era en el cafè amb els amics.”

7. Fèieu festa algun dia?
No, treballàvem tots els dies, però els diumenges al vespre feien ball.”

8. Perquè vas venir a viure a Torroella?
Perquè em vaig casar amb el meu home, en Genís Aynié Ferragut, en Nisu”

9. A què us dedicàveu?
Érem pagesos. Teníem un vinya i un olivar, un terreny que es diu l’olivar dels avis, i a la plana arrendàvem terres per fer cereals i farratges pel bestiar”

10. Abans la gent tenia molts de fills?
Normalment la gent en tenia força. Jo vaig tenir dues filles, la primera al 1935, la segona al 1942. Quan la meva filla gran tenia 1 any va començar la guerra civil espanyola. Eren temps difícils.”


Duna Pagès, 1r A d'ESO



ENTREVISTA A ROSA CARIX SERRA


1.A quin any vas néixer?  
Vaig néixer el  6 de gener de 1930

2.Com es deia la escola on anaves i on vivies? 
 Anava a l’escola  de l’Estartit que dèiem anàvem a costura, vivia a l’Estartit al carrer que li dèiem el  mas pobre

3.A quins jocs jugàveu a la vostra època?
Jugàvem a corda, a amagar, a coletes,  a picar portes i també ens agradava a anar a córrer al port, ja que els jocs que jugàvem abans són com els d’ara.

4.Amb qui et vas casar i a on et vas  casar?
Em vaig casar amb en Marti Bas Bernes que era xofer del cotxe de línia que anaven de l’Estartit a Girona

5.Anècdotes que et van quedar molt gravades?
Ens  deien que si  sentíem algun avio  que anéssim a la muntanya,  que ens poséssim ajaguts i que ens poséssim una pedra a la boca per que deien que aixins no ens podia passar res , però a l’Estartit no en van  passar gaires

6.Qants cotxes hi avien al teu poble?
En el meu poble nomes hi havia un cotxe que era de can Borrat

 7.Quants alumnes éreu a la classe i  si alguna vegada vàreu anar de excursió?  
  Ja no me’n recordo però hi havia nenes de 7 a 8 anys fins als 14 anys,  si ens tocava la rifa aniríem a la Fosca

8.Quants germans éreu a casa teva i estàveu bé econòmicament ?
Érem tres germans, jo  era la més petita ,molt bé no però hi avia gent més pobra. Teníem un remat i treballàvem una mica la terra

9.A l’època de la postguerra us amagàveu a la muntanya ?
No perquè  a l’Estartit no hi va passar gaire  res

10. Van matar  algú que coneixies?   
Sí, varen matar un mossèn que era molt bona persona que es deia Joan. Hi havia un xofer que tenia  el pis a allà vora de l’església i el tenia amagat a casa seva. I com varen anar a matar el capellà, hi varen fer anar aquest xofer i aquest home va quedar sempre malalt.


Joan Parella, 1r A d'ESO



PERE SOLÉS (EL MEU AVÍ)

En Pere Solés Batlle va néixer al 10 d’agost l’any 1940 a Bellcaire. És un home de 72 anys que sempre ha viscut amb horts, camps, oliveres i carreteres. Es va casar a 24 anys ambla Carme Puig i Puig, i va tenir 3 fills.
1.A quins jocs jugaves quan eres perit?
-Quan era petit jugava amb un joc de paleta que em varen portar els Reis (5 o 6 anys), a “indius” al Puig del Mas Faveta, amb una baldufa, s’hi jugaven els sants de les capses de cerilles (una mena de cromos ).
2.Quins jocs te agradaven més ?
-EL que m’agradava molt era jugar a “boles” (caniques) que eren d’argila de diferents mides i de pedres rodones .
3.El joc d’amagar penyores  com es juga?
-Agafaves  una cosa (un llapis, una goma, ..) i s’amagava en algun lloc, sota un rajol, a les escletxes d’una paret, s’amagaven allà i tots els nens ho tenien de buscar , i quan s’acostaven en el lloc on era amagat es deia “ et cremes et cremes” i volia dir que estaves molt a prop de tobar-ho.
4.Quin joc vas conèixer primer?
-EL joc que vaig conèixer primer va ser el joc de tocar i parar.
5.T’ho passaves bé jugant?
-Perfectament.
6.Amb qui jugaves?
-Amb nens.
7. Fins quan vares jugar?
-Fins els 8 anys vaig jugar, després tenia de combinar-ho amb anar a fer sacs d’herba per les vaques. I a 13 anys vaig deixar de jugar definitivament, i després vaig anar a treballar.


Anna Poch, 1r A d’ESO





Durant els 40 anys que va durar la postguerra, a Catalunya, com a Espanya, es van veure retallades les llibertats. Amb l’arribada de la democràcia es van recuperar les llibertats, però per contra, hi ha qui té  sensació d’inseguretat.

La Dolors Corominas i Bohigas va néixer a Pals el 24 de febrer de l'any 1924. Acaba de fer 88 anys. Ara és vídua, no té fills i viu a Torroella. De jove treballava al camp, després en una fàbrica i ara és jubilada. Fa de mestressa de casa i gaudeix del temps lliure amb les seves amigues i els seus parents.


P. Quants anys tenia quan es va acabar la guerra?

R. Jo era força jove, tenia només 15 anys.

P. En guarda algun record d’aquells dies?
R. Records no gaire bons, pensa que hi havia gent que s’ho passava molt malament.

P. A causa de la guerra, va haver de traslladar-se de casa seva?

R. No, nosaltres vam viure sempre a Pals, sempre al poble.

P. Amb qui vivia?

R. Amb el meu pare i dos germans. La meva mare va morir durant la guerra.

P. La seva família es va veure molt afectada per la guerra?

R. No, estàvem al poble i aquí la guerra no va afectar tant com a altres zones de Catalunya, només la retirada de les tropes nacionals.

P. Recorda haver vist gent fugir cap a França?
R. Sí, hi vaig parlar i tot amb alguna gent. Vaig parlar amb un soldat que havia de travessar el Ter a peu seguint el riu perquè havien tirat el pont a terra després  que alguns dels seus companys hi haguessin passat.

P. Què feien en l’època de la postguerra?

R. Tant la meva família com jo treballàvem al camp, com unes mules. La feina era molt diferent d’ara, molt més dura i sense tanta ajuda de les màquines.

P. Com omplien el temps lliure?

R. No en teníem, de temps lliure i, si en teníem algun diumenge perquè no hi havia treball al camp, anàvem a la platja. També a vegades fèiem algun ball o anàvem al cinema.

P. Hi ha alguna olor o gust que trobi a faltar?

R. No. Cap ni un.

P. Recorda coses que fossin prohibides?

R. No, no recordo res, només que havíem de travessar el riu amb una barca per poder anar al mercat de Torroella.

P. Podia parlar en català durant la postguerra? I llegir?
 Era fàcil aconseguir llibres?

R. No, però jo hi parlava. Després amb la democràcia sí que podíem llegir llibres en català, i els podies aconseguir fàcilment si tenies diners, sinó, no.

P. Va passar escassetat? Funcionava la cartilla de racionament?

R. No, de certes coses sí, però de la majoria no, perquè com que érem pagesos teníem aliments; l’únic que ens faltava era oli i ja ens en donaven una mica.
La cartilla, sí que funcionava per a l’oli, el sucre i altres aliments escassos.

P. Quin paper va jugar l’església durant tots aquests anys?

R. Jo sempre he estat de missa, però els capellans de Pals van haver de fugir, fins i tot n’hi va haver un que el van matar.

P. Era obligatori anar a missa? Hi continua anant?

R. No, no era obligatori i jo, ara no hi vaig, però la miro per la televisió cada diumenge.

P. Va tenir por durant la postguerra?
R. No, de res, perquè no havíem fet res i no teníem por de res, no ens havíem de preocupar.

P. Recorda alguna anècdota d’aquells temps que encara la faci riure?

R. No, perquè no tenia gaires ganes de riure perquè havia perdut la meva mare molt jove. I això sí que és un cop molt fort.

P. I que li faci pena...?

R. Totes les víctimes que hi va haver, perquè va ser una guerra absurda, i hi va haver bombardejos, un dia a Palamós, l’altre a Roses...

P.Com recorda la instauració de la democràcia?

R. Jo bé. No és que en tingui un record concret però s’ha guanyat en llibertat.

P. En relació a l’actualitat, quines són les coses que troba que han canviat més?

R. Que ara hi ha més llibertat, però, per contra, quan surts de casa no hi ha seguretat. En canvi, abans com que no havíem fet res dolent no ens havíem de preocupar. Alguns polítics van haver de marxar perquè havien estat al bàndol dels republicans.

Àlex Pujol, 1r A d'ESO






Aquesta entrevista li he fet a la meva àvia. Es diu Paquita.

è    A quants anys vas començar a estudiar, i a quin any vas acabar?
Vaig començar a estudiar 8 d’octubre l’any 1956, i vaig acabar el dia 7 d’abril de 1963. Vaig estudiar durant 7 anys.

è    A quin col·legi anaves? A on estava?
El col·legi es deia: ‘Escuela Nacional de nenes n. 1’.  Estava a Albanchez de Úbeda (Jaén)

è    Com es deia la teva professora?
 La meva professora es deia 'Duenya Carmen Hernandez Fiestas'.

è    Quines assignatures feies?
Feia Lectura, Escriptura, Dibuix, Càlcul, Religió, que era l’assignatura que més bé se’m donava, Geografia i Història, Llengua, Matemàtiques, Formació de l’esperit nacional, Educació Física, Naturals, Treballs manuals, Taller, formació per la llar...

è    A la teva escola fèieu servir un llibre o més d’un?
A la meva escola fèiem servir un sol llibre, que es deia: ‘Enciclopèdia: Grado superior de Álvarez’, que en el llibre hi havia totes les assignatures, menys la de Religió, que es feia a part. Nosaltres cada dia resàvem, al matí, al entrar, abans de començar la classe, i a les tardes resàvem el Rosari.

è    Amb quins materials feies les classes?
Nosaltres fèiem les classes amb un llapis, una ploma i una goma. Nomes havíem de portar això, perquè a les classes hi havia una taula amb un tinter, que allà hi mullàvem la ploma. Fèiem servir molt la pissarra, per fer dictats, cada dia una alumna diferent, mentre ella escrivia, nosaltres anàvem escrivint a la llibreta.

è    A què jugàveu a l’hora del pati?
Jugàvem a saltar a corda amb la corda que portàvem de casa, al tres en ratlla.... Teníem mitja hora per jugar, però lo dolent, és que es passava molt ràpid.

è    Anàveu amb uniforme, o amb la roba que volíeu?
Nosaltres a l’escola anàvem amb una bata de ratlles, que les ratlles eren de color blau. A mi m’agradava molt, igual que anar a l’escola.

è     Eres bona estudiant i alumna?
Era molt bona alumna, perquè m’encantava anar a l’escola, quan vaig tenir que anar a treballar, ho vaig passar molt malament. També era molt bona estudiant, sobretot a religió i llegir, m’encantava llegir.


Maria Soria, 1r A d’ESO


ENTREVISTA A L’ÀVIA: LA SEVA ESCOLA.

-A quin tipus d’escola anaves?
Vaig néixer l’any 1937, en plena guerra, a l’any 1943 tenia De començar a anar a l’escola, però el meu pare, que era el metge del poble, li va dir a la meva mare (com que érem dos germanes): tu mateixa els hi pots ensenyar a llegir i escriure i a fer operacions bàsiques. Així doncs la nostra primera mestra va ser la mare. Això va durar fins als 10 anys quan era l’edat per començar el batxillerat.

-Com estudiaves de la teva època?
Tenia d’estudiar a casa i per la feina del meu pare, metge, entrava i sortia molta gent o sigui que estudiàvem quan podíem.

-Amb quin tipus de material estudiàveu?
El material d’aquell temps era molt diferent del d’avui dia, la gramàtica, els quaderns d’operacions bàsiques servien per tot l’any. Teníem un estoig amb cremallera a un costat hi havien els llapis de colors i a l’altra un regle, un llapis negre, (una ampolleta amb tinta negra o blava), quan es gastava el llapis de color vermell, el verd o el blau, el dia que la mare anava a Barcelona ens comprava el llapis de color vermell, verd o blau que ens feia falta. Amb aquest estoig vam estudiar tot el batxillerat.

-Fins a quants anys era obligatori estar estudiant?
Depenia de si es feien els estudis bàsics o el batxillerat.


-Quants professors tenies?
En arribar els 10 anys, va morir el nostre pare. La mare volia que féssim el batxillerat però aquí en el poble no era possible. Per aquell temps les famílies que volien que els seus fills fessin batxillerat tenien que portar-los interns (com havia fet tota la nostra família) en alguna escola de Barcelona.
En aquell temps els joves que estaven interns només venien a veure la família un cop al mes. La mare, per no desfer la petita família, va creure convenient que vingués un professor cada dia a casa i examinar-nos per lliure a l’institut de Manresa. Aquest professor que nosaltres li dèiem senyor Mas i el tractàvem de vostè era professor de llengua (perquè en aquell temps era obligatori el llatí i el grec). A cinquè i sisè curs de batxillerat ja era obligatori matemàtiques avançades i física i química, llavors vam tenir un professor per aquestes assignatures que es deia senyor Miquel.

-Quantes hores de classe feies?
Teníem classe només a les tardes perquè el senyor Mas era mestre d’una escola de Vic. O sigui que fèiem unes quatre o cinc hores. I ens deixava deures per el dia següent.

-Quants anys de batxillerat vas fer?
Vaig fer 6 anys de batxillerat a Manresa i l’examen d’estat a Barcelona.

Jana Surroca, 1r A d'ESO








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada